DONDERDAG 23.03

Gijs Van Vaerenbergh
18:30 – Auditorium A (Jozef Plateaugebouw)

Gijs Van Vaerenbergh is een artistieke praktijk opgericht door Pieterjan Gijs (Leuven, 1983) en Arnout Van Vaerenbergh (Leuven, 1983) na hun studies architectuur. Hun werk is divers en omvat architectuurprojecten, site-specifieke installaties en sculpturaal werk. Dat levert een praktijk op die in het teken staat van een onderzoek naar de fundamenten van het construeren zelf en de impact van de constructie op de toeschouwer. Het duo gebruikt architecturale taal op een oneigenlijke manier, als medium voor relatief autonome en zelfreflexieve projecten. Naast deze experimentele projecten maakt Gijs Van Vaerenbergh ook architectuurprojecten en opdrachten waarin ze de middelen en resultaten van hun experimenteel werk gebruiken. Op die manier volgen ze een traject in twee richtingen: van experiment naar architectuur en omgekeerd. Eerder werk omvat onder andere The Upside Dome (Leuven, 2010), Reading between the Lines (Borgloon, 2011), Framework (Leuven, 2012), Bridge (Brussel, 2014) en Labyrint (Genk, 2015).

MAANDAG 27.03

Nic Geeraert
09:30 – Auditorium Soete (Technicum, blok 2, -2)

Nic Geeraert is kandidaat industrieel ingenieur aan het B.M.E. Gent, Kandidaat ingenieur architect aan het R.U.G en tevens Kandidaat meester 3D vormgeving aan het K.A.S.K. Gent. Sinds 1995 heeft hij gewerkt bij Stageco Germany ( podiumbouw voor o.a. rolling stones, U2…) en dit gedurende 6 jaar. Sinds 2002 heeft hij gewerkt bij I.C.R.C. France als rigger, werker op hoogte. Vanaf 2008 tem 2013 was hij in dienst bij Cirque Du soleil voor de produkties “ Delirium, Varekai en Corteo “ waar hij de functie had van rigger / human rigger ( verantwoordelijke voor de acrobatie hardware bij op- en afbouw en tijdens de shows). in de periode van 2000 tem 2017 heeft Nic Geeraert de technische coordinatie waargenomen voor diverse organisties, evenementen en tentoonstellingen, ( o.a. Gentse Feesten, Pole pole , les cinemas du futur tijdens lille 2004, de creatievloot op de gentse binnenwateren , de bouwwerken van Arne Quinze, Ode Gand e.v.a. culturele, technische realisaties.
Sinds 2012 is zijn passie de realisatie van tijdelijke en permanente architectuur gebruikmakend van bamboe als constructief element binnen ruimtelijke vakwerkstructuren. De nadruk van deze bamboe bouwwerken ligt op duurzaamheid ( cradle to cradle ), esthetiek en economische haalbaarheid binnen het kader van een optimale technische performantie. De firma die hiervoor opgericht werd heeft de naam BeBamboo. (Website: www.bebamboo.eu)

Lieva Van Langenhove
09:30 – Auditorium Cloquet (Technicum, blok 2, -3)

Lars De Laet
09:30 –Atelier (Technicum, blok 1, -3)

Lars De Laet is Professor at the Department of Architectural Engineering at the Vrije Universiteit Brussel and member of the Research Lab for Architectural Engineering (AE-LAB). Lars De Laet co-directs the Lightweight Structures Lab and was appointed in October 2013 as tenure track professor to conduct research in the field of ‘architectural and structural design of lightweight structures’.

Prof. De Laet’s broad research interests include structural design and form finding, membrane structures, parametric design, digital fabrication and computational geometry. Lars is involved in national and European research projects and is co-author of the European COST-Action on Novel Structural Skins (TU1303), of which he is member of the Management Committee. He is also member of various international associations, such as the International Association for Shell and Spatial Structures (IASS) and TensiNet. Lars has won the prestigious IASS Tsuboi Award in 2008 for innovative contributions to the field. In addition, he presented his research at several international conferences and published in international journals.

Roland Piffet
11:30 – Auditorium Cloquet (Technicum, blok 1, -3)

Roland Piffet (1975) studeerde aan de faculteit Architectuur Sint-Lucas Brussel, KULeuven. Onder invloed van architect Eugeen Liebaut (die hij assisteerde van 1998 tot 2000) startte hij zijn eerste ontwerpstudio in samenwerking met Maarten van de Voorde. Samen ontwierpen ze verschillende woningen waarvan de bekendste Dobbelaere in Affligem, Depret in Oudenaarde en Lanckman in Berlare zijn.

In 2012 vestigde hij zich in een voormalige steenbakkerij in Boom waar hij het ontwerpbureau Lezze architecten bvba oprichte. Sindsdien wordt het bureau gevraagd voor projecten van uiteenlopend schaalniveau, zowel in de private als in de publieke sector. De realisaties worden geregeld genomineerd en gepubliceerd in vaktijdschriften en in Jaarboeken van de Vlaamse Architectuur, onder meer de scholen ‘de Kleine Prins’ te Lennik en ‘Kristus Koning Assumpta’ te Neder-over-Heembeek, de woning Vetsuipers te Lembeek en de reconversie van de steenbakkerij Peeters – Van Mechelen.

Jan Verheyden
14:00 –Atelier (Technicum, blok 1, -3)

⦁ Diploma Architect, Sint Lucas Brussel (1988)
⦁ Docent Ontwerpen, Sint Lucas (1993-2006)
⦁ Zelstandig architect (1988- )
⦁ Ontwerper en uitvoerder van tijdelijke ‘low budget’ pneumatische structuren (1998-2003)
⦁ Oprichter en coördinator van SMaR, Studiebureau voor Maatschappelijke Ruimte (1999-2006)

Clayton Prest (Wikihouse)
20:00 – Auditorium Cloquet (Technicum, blok 2, -3)

Clayton is a computational designer and digital construction specialist, working with the Wikihouse Foundation and Architecture 00. Originally trained in architecture, he spent several years researching citizen-led cities and urban recovery while working with community groups in the post-disaster environment in Christchurch, New Zealand. Now London-based, he splits his time between formal architectural practice and his role as Research & Development Lead at Wikihouse. This includes creating open-source building solutions, developing new digital tools, and leading the design of innovative pilot schemes.

DINSDAG 28.03

Anne Baeyens en Tilke Devriese
09:30 – Auditorium Soete (Technicum, blok 2, -2)

Anne Baeyens en Tilke Devriese zijn kinderen van het huis. Ze studeerden in 2012 als ingenieur-architect af aan de vakgroep ingenieurswetenschappen en architectuur van de Ugent. Naast freelance architectuurwerk bouwt Anne met JIIA ontwerpcollega’s een eigen praktijk uit. Tilke is in de wereld van de (overigens bijzonder boeiende) stabiliteits-berekeningen verzeild geraakt, en werkt in Brussel voor UTIL struktuurstudies.

Het duo is aanwezig omdat het schaalmodel dat ze ooit maakten voor een opdracht uit het vierde jaar nog steeds rondzwerft op de Plateau en plots relevant blijkt te zijn in het kader van deze jokerweek. Ze komen de maquette met plezier afstoffen. En passant leggen ze graag uit hoe het ontwerp en de maquette ooit tot stand kwamen en begeleiden de studenten, met enkele jaren werkervaring, bij het ontwerp van een eigen structuur. Anne’s lievelingskleur is geel en Tilke vouwt kraanvogels als de beste.

Kristof Crolla
Woensdag 25 maart – 09:30 – Auditorium Cloquet (Technicum, blok 2, -3)

Kristof Crolla 高仕棠 is a Belgian architect who combines his architectural practice Laboratory for Explorative Architecture & Design Ltd. (LEAD) with an Assistant Professorship in Computational Design at the Chinese University of Hong Kong, School of Architecture (CUHK). He graduated as Civil Architectural Engineer from Ghent University and practiced at Bureau Bouwtechniek before moving to London where he received his Master of Architecture degree from the Architectural Association’s Design Research Laboratory. He joined Zaha Hadid Architects and played a vital role in the design of the Antwerp Port House. In 2010, he moved to Hong Kong where he is best known for projects such as ‘Golden Moon (Hong Kong, 2012)’ and ‘ZCB Bamboo Pavilion (Hong Kong, 2015)’. These received over two dozen international design awards, including the G-Mark (Japan), Architizer A+ (USA) Awards, and the 2016 World Architectural Festival Award – Small Project of the Year 2016, nicknamed «The Architectural Oscars».

Lecture: Bending Rules: Protocols of Error

This lecture uses Kristof Crolla’s recently built work in China to illustrate how the deliberate introduction of project-specific material and construction idiosyncrasies, such as limited onsite skill, accuracy, budget and time, into the digital workflow can facilitate materialising unusual and ebullient architectural outcomes from minimal means. Current evolutions in computational design are radically expanding the design solution space available to architects. In principle, these trends should permit the more straightforward implementation of non-standardised, geometrically complex architecture. Yet, since the digital entered the architectural scene, it has by-and-large encountered non-digital cultures not through authentic dialogue, but through subjugation. As a result, a disjunction has manifested between the opportunities the virtual offers and their real-world implementation. Especially in developing countries, this divide reveals itself in the difficulties the non-standard often faces in dealing with onsite restrictions and unpredictabilities, and is apparent in the discordance between available digital and onsite craft.
In search of an alternative contemporary mode of architecture practice, the work presented from LEAD and CUHK illustrates the surprisingly poetic outcomes possible in contexts notorious for their building quality.

Our Polite Society
14:00 – Auditorium Cloquet (Technicum, blok 2, -3)

Our Polite Society is a graphic design studio based in Amsterdam and Stockholm, founded in 2008 by Jens Schildt and Matthias Kreutzer. Their work includes a multitude of systematic processes such as type-, publication-, exhibition- and website design, and formats such as posters, album sleeves, postcards and gravestones. The medium typography is always a common denominator. OPS produced works for a.o. Bauhaus Dessau, University of Stockholm, Sandberg Institute Amsterdam, The New Institute Rotterdam, and Internationale Bauausstellung (IBA). In their self-initiated work they investigate how ideas about (typographic) form mirror developments in society, and how they relate to ideology and the distribution of knowledge. Since 2017 they are publishing typefaces under the imprint OPS Type. Their work has been presented at the International Poster & Graphic Design Festival Chaumont, Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, Stedelijk Museum Amsterdam and State University New York. Our Polite Society are teaching at Konstfack University Stockholm, Gerrit Rietveld Academy Amsterdam and Royal Academy The Hague. Their work has been endowed by the Creative Industries Fund NL, was awarded with the Best Dutch Book Designs, and is part of the collection of the Stedelijk Museum Amsterdam.

Image Caption:
From a current project at the Research Institute for Art and Public Space (LAPS) about the design legacy of FACIT AB at the company archives in Åtvidaberg/Sweden. Photo: Our Polite Society

DONDERDAG 30.03

Anne Masson
15:30 – Auditorium Cloquet (Technicum, blok 1, -3)

Anne Masson and Eric Chevalier have collaborated since 2006. Both trained in textile design, their work results of an investigation and experiment with materials. The pair explores different possible levels of working on the design of textiles, from the raw material to the finished product and its multiple facets -sometimes on the yarn, sometimes on the pattern, on a structure, texture or on a specific shape. They mostly deal with knitted structures and with original process that reveals unexpected views of materials.  They often use craft-related processes combined with industrial implementation, sometimes each practised in turn on the same item.

They create self edited products, and also work on projects associated with architects, designers, choregraphers. They question textile in different contexts, as a medium strongly related to intimate and collective issues. Their work is part of public institution collections such as CID Grand Hornu, B  Design Museum, Gent and CNAP, Paris.

photo: Christian Aschman   Des choses à faire exhibition , CID Grand Hornu 2015